gent

Gent nostra

Fray Juan del Santísimo Sacramento




Poca cosa se sap d’aquest pintor i carmelita. Casi tot el que ens ha arribat ha estat gràcies a un altre pintor i estudiós de l’art, coetani seu que el va conèixer personalment, Antonio Palomino.
Segons Palomino, Juan de Guzmán (en religió fra Juan del Santísimo Sagramento) va néixer a la localitat cordovesa de Puente Genil i s’hauria format a Lucena, amb un parent seu pintor que el va introduir en les belles arts. Ben aviat va viatjar a Roma, com havia fet el seu protector, per continuar el seu aprenentatge artístic. L’any 1634 el trobem a Sevilla. Exerceix de pintor i literat, però també formant part de grups contestaris. De resultes d’un aixecament popular en el que va participar activament, l’any 1646 es refugià en el convent dels carmelites calçats de la capital hispalenca, on per evitar caure en mans de la justícia va prendre l’hàbit del Carmel com a germà llec.
El seu caràcter fort, i la poca vocació que el mogueren a professar, li van jugar una mala passada al veure’s involucrat en un “sangriento disgusto”, segons remarca el seu biògraf. Com a càstig, fou confinat en el convent d‘Aguilar de la Frontera dels carmelites descalços. Aquí, resignat, es dedicà a traduir i ampliar un tractat d’arquitectura, mostrant els seus coneixements de teoria tècnica. També dedicà el seu temps a la pintura, deixant obres per a l’església del convent dedicats a la vida de santa Teresa de Jesús i sant Joan de la Creu, i un quadre de Sant Roc, del qual se’n diu que és la seva millor obra.
Cridat pel bisbe de Còrdova, passà al convent dels descalços de San Cayetano d’aquesta ciutat, substitut del que l’any 1586 havia fundat sant Joan de la Creu i que s’havia quedat petit, per pintar noves teles, algunes de les quals es conserven a l’església del convent i al Museu de Belles Arts de Còrdova. Retornat a Aguilar de la Frontera, va morir l’any 1680, amb 69 anys d’edat.
Tot i no figurar entre els grans mestres de la pintura espanyola de l’època, fra Juan del Santísimo Sacramento va ser un bon dibuixant de figures i hàbil amb els pinzells, essent un bon imitador de Van Dick i Rubens, dels quals va copiar alguns gravats.

RETORN

Albert de Sicília
Fra Juan del Santísimo Sacramento. Crucifixió. Museu de Belles Arts de Còrdova. Hom creu que la figura del carmelita pugui ser l’autoretrat del pintor.

Albert de Sicília
Fra Juan del Santísimo Sacramento. Lamentació.